Alla inlägg den 5 januari 2013

Av Love Borg - 5 januari 2013 11:46

Första skriften 2013 :

Vet inte riktigt hur jag ska börja detta, men det får bli med en fråga – Har JAG blivit gammal?

För ”nåt år sen” skulle jag svarat – Nepp, aldrig i livet ! möjligen till utseendet då... Idag är mitt svar – Jag har blivit äldre, ja ! Men när är man gammal, förlåt, när blir man gammal?

Den 6 januari ( imoron) 2013 fyller Jesper och Anton 18 år och den 8 januari (om tre dagar) 2013 fyller Viktor 20 år ! Man får ändå känna sig lite nöjd med vad man åstadkommit ! 3 barn på två försök, de du Pelle !

Skämt åsido, men det är det bästa man ”ordnat” under de här åren. Love Ya kids !                           Amo te in perpetuum

  

Hörde att den ”västernorrlandska” sonen hade lite ****sjuka idag och det för mig snabbt in på två saker under sönernas uppväxt. Skriver inte helt utförligt, men ni kommer ihåg ”spygungan och ”guess the pope behind the sofa”......HÖHÖHÖ !

  

Trots 2013 så backar vi bandet till den sista dagen under 2012. ”Kvällen och natten delades med en par Molinare, en polack, en ny bekantskap å en par kids på Mansion. Började sådär, när jag fick åka hem och svida om då skjortvalet var fel...tydligen. Efter den goda ”gourmaten” så skickade vi iväg en par ”förhoppningsballonger” mot framtiden. Hoppas nu innerligt att det hjälpte så vi får en bra framtid. Vi spelade Dart mot Poalckens TV, det gick bra. När vi sedan skulle spela golf mot densamma så hamnade Poalcken å jag i samma lag. Greensome alltså ! Vi loosa typ mot alla. Har aldrig skyllt på nåt tidigare förutom otur, motvind, fusk, dålig lottning osv....men den här gången skyller jag enbart på den ”den sydliga komforten” ;-)) Känn på den ni !

  

Fick en par fantastiska nyårshälsningar varav en lät så här: – Vi skulle kunna göra underverk !!! Jag vet ! You bet man, at your level is it possible !

  

Sett en par good movies på slutet. Boy Wonder kan du se !

 

Igår fick jag lära mig vad ingefära kan göra för kuligheter : Ingefära får väl sägas vara kungen bland de ayurvediska örterna! Denna rot är så allsidig med så många positiva egenskaper så att den framstår som en universalmedicin. Den ingår ofta också som en av ingredienserna i många ayurvediska örtberedningar.


Ingefära stimulerar och förbättrar matsmältningen. Vi inom ayurveda rekommenderar den ofta som aptitstimulerande medel innan måltid. Den anses balansera agni och därmed ge en bättre förbränning i kroppen, vilket gynnar alla processer i kroppen. Den är också bra mot illamående och kan användas mot åksjuka.


Vid förkylningar och när man är frusen så är den värmande genom att den ökar blodcirkulationen. Den är också bra för att rensa ut slaggprodukter i kroppen och vid AMA tillstånd i och med att förbränningen ökar. Den har en allmänt stimulerande verkan i kroppen genom sitt innehåll av eteriska oljor.


Den är också inflammationshämmande och bra vid ledvärk och andra värktillstånd.

Ingefära har en antioxidant verkan genom sitt innehåll av fenolföreningar.


Hur används ingefära? Du kan använda färsk ingefära som finns i grönsaksdisken och du kan använda den torkade som finns i kryddhyllan.

Vid förkylning är det gott med en kopp ingefärate på antingen några skivor av färsk ingefära (mildare) eller en halv tesked torkad (starkare).

Som aptitstimulerande medel kan du äta en skiva färsk ingefära en stund innan måltid, gärna med lite salt och citron på, det dämpar lite av den starka smaken dessutom. Du kan också äta ingefära efter en måltid om du känner att du ätit för mycket eller ätit mat du inte mådde riktigt bra av. Sedan kan du förstås använda den som krydda i matlagningen.


Har du problem med led- och muskelvärk kan du äta ingefära dagligen som kosttillskott.


Jag fick lära mig att DEN KAN SNUSAS och att DEN KAN GÖRA PERSONER SPECIELLA, eller ÄN MER SPECIELLA ;-)

  


Vem kunde ana att Ingefära skulle avhandlas i denna skrift? Inte jag själv iaf !


Är det på trettondagen granen ska ut? Snacka om tur att den får vara kvar på födelsedagen imorgon. Sen kanske man kan smyga med den en par dagar till...Ingen läre väl skvallra ändå.

   

”jag hamnar alltid i underläge” på nåt vis sa hon när jag ville ha ett bloggämne.

 

Och helt apropå kom jag in på:


Samtalets vett och etikett, konversera

(http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=Konversera-eller-samtala)

Konsten att samtala 
Att vara en trevlig person tillsammans med andra människor kan ibland kräva både ödmjukhet och självdisciplin. 


Lyssna på andra 
En god idé är att lyssna på andra, upptäck deras intressen, fråga dem mycket om allt möjligt. Genom att fråga intresserat, blir du intressant. Om du inte håller tal då gäller annat. 


Dominera inte samtalet
Undvik dominera. Till vardags tänker man nog inte på detta. Undvik att prata för mycket om dig själv. Vi har all mött den där personen som bara pratar om sitt och de sina. Och här är kärnan i konversationens konst, låt inte bara munnen gå. Planera gärna i förväg. 


Hur man börjar ett samtal
Om du inte känner den andra personen kan du inte ta upp ett djupare ämne. Sök dig försiktigt fram. En presentation, fråga ”och var kommer du ifrån?” , kanske lyssna in dig på orten och knyt an till något du känner till. Ta gärna tag i sista ordet som din bordsgranne sagt. Tex. ”Vi bor på landet på sommaren, och vi cyklar alltid därute” , du svarar då ”cyklar?” och omedelbart kommer nästa svar ”ja vi har köpt ett par cyklar på auktion”. ”Auktioner det är kul” osv. 


Undvik
Börja inte med de värsta vitsarna. Politik kan vara känsligt. Ligg lågt! Skvaller likaså, samt uttala dig inte om andra gästers utseende, kläder eller beteenden. Det kan ju vara någons syster. 


Hantera den dominanta
Ibland drabbas vi av den som älskar höra sin egen röst. Här krävs en insats av värdparet. Ett sätt att ombesörja detta kan vara att bryta etiketten. Res dig upp, be den högröstade om ett handtag, följa med ut i köket eller annat uppdrag. Under tiden kan den andra i värdparet se till att få igång allsång, låta någon annan berätta eller ta över i egna små samtal. Bryt mönstret. Om det inte på något vis går att dämpa ned, så kanske man till sist får ta vederbörande åt sidan och be om hjälp med att låta andra komma till tals. Även om det sker till priset av irritation.


Minnestips:

  • Öva om du tycker det är svårt. Pröva att en hel dag inte avbryta någon. Lyssna istället.
  • Försök tala vårdat och tydligt. Svär inte. 
  • Överdriv inte som ”bedårande” förtjusande”
  • Storskratta inte åt dig själv hela tiden. Eller småfnittra i slutet av meningarna.
  • Fackspråk eller termer du inte förstår skall du undvika.
  • Säg inte ”va?”, säg ”förlåt jag hörde inte” 
  • Om du är ointresserad av svaret, visa det inte.
  • Jämra dig inte över dina sjukdomar eller tala för mycket om eget elände.

Vetfan hur det kan ploppa upp så här.....men jag vet att DU tar det på rätt sätt....kram kära du. ;-)

Det vekar barka åt ******* det här så det är bäst att avsluta. Ha, det gjorde nog du eventuella läsare för 72 rader sedan !

Nu ska jag S  T  Ä  D  A  lite...På mitt sätt. Efter det blir det nog lite innebandy med Vikstakungen .

Vi hörs / Loven

Presentation


Love B´s blogg. här kommer det att skrivas det som faller mig in, just för tillfället...

Länkar

Senaste inläggen

Liverpool

Klockan är

Omröstning

Vad gillar du bäst?
 Liverpool FC
 Se på Tv
 Läsa en bok
 Fiska
 Blogga

Vädret

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Fråga mig

0 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards